Spokój

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

przez Magda

Co roku, 10 października obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Święto to zostało ustanowione przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i obchodzone jest od 1992 roku. Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego to dobra okazja, aby poświęcić trochę czasu
i refleksji nad tym zagadnieniem.

Zdrowie psychiczne – co to takiego?

Oficjalna definicja zdrowia psychicznego nie została jednoznacznie sformułowana. Częściej
w kontekście zdrowia psychicznego mówi się o jego zaburzeniach, aniżeli o normie.
Wielu autorów podejmowało i nadal podejmuje próby stworzenia takiej definicji. Poniżej przedstawię kilka propozycji na określenie tego, czym zdrowie psychiczne jest.

Hanna Michalska – cechy zdrowia psychicznego

Hanna Michalska wymieniła cechy, które pomagają rozpoznać zdrowie psychicznie. Są to:

  • Dojrzałość psychiczna;
  • Brak konfliktów i napięć;
  • Przystosowanie do środowiska społecznego;
  • Prawidłowy rozwój psychiczny
  • Poczucie zadowolenia i szczęścia
  • Równowaga i harmonia
  • Integracja funkcji psychicznych

Koncepcja Salutogenetyczna Arona Antonovsky’ego

Model salutogenetyczny został skonstruowany przez Arona Antonovsky’ego w opozycji do modelu patogenetycznego. Zdrowie zostało tu potraktowane jako brak choroby oraz dążenie do równowagi procesów życiowych. W koncepcji tej autor przedstawił pojęcie poczucia koherencji.

Koherencja to „orientacja życiowa, polegająca na spostrzeganiu świata jako zrozumiałego, sterowalnego oraz mającego sens i wobec tego wartego podejmowania wysiłku
i inwestowania emocjonalnego w życie” (Strelau, 2007, s. 562). Osoba posiadająca wysokie poczucie koherencji dobrze radzi sobie w życiu codziennym, z realizacją zadań i wymagań społeczeństwa. Zaspokaja ona swoje potrzeby psychiczne oraz radzi sobie z przeciwnościami losu.

Jak dbać o zdrowie psychiczne?

Dbanie o zdrowie psychiczne procentuje w życiu codziennym oraz podczas walki
z problemami. Na co dzień każdy z nas doświadcza stresu, miewa problemy mniejsze lub większe, zmaga się z przeciwnościami losu. Co więc możemy zrobić na co dzień by dobrze dbać o swoje zdrowie psychiczne? Oto kilka wskazówek:

  1. Dbaj o odpoczynek – w obecnym szybkim tempie życia trudno jest znaleźć czas dla siebie, jednak spróbuj wygospodarować chociaż 15 minut dziennie dla siebie i spędź je na tym, co sprawia Ci przyjemność – ulubiona lektura, serial, a może spacer – wybór należy do Ciebie. Wysypiaj się!
  2. Zwalczaj stres – nie jest możliwe całkowite wyeliminowanie stresu z naszego życia, ale warto postarać się aby było go jak najmniej. Długotrwały stres może prowadzić do zwiększenie ryzyka wielu chorób, nie tylko fizycznych ale też psychicznych.
  3. Zadbaj o aktywność fizyczną – znacie powiedzenie „w zdrowym ciele, zdrowy duch”? Aktywność fizyczna podnosi poziom endorfin w naszym organizmie, a więc hormonu szczęścia, dodatkowo zmniejsza niepokój oraz poprawia jakość snu.
  4. Dbaj o swoje otoczenie – spędzaj czas wśród osób z którymi czujesz się dobrze, dbaj o kontakty interpersonalne, unikaj konfliktów i toksycznych relacji.

Świetny poradnik o zdrowiu psychicznym wydała na swoim blogu Mama i stetoskop lek. Kasia Woźniak, który znajdziecie pod tym linkiem – tutaj. Polecam Wam ten poradnik – warto się z nim zapoznać i spróbować zadbać o swoje zdrowie psychiczne 😉!

Źródła:

Krzemionka, D. (2017). Słownik pojęć psychologicznych do wykorzystania w rozmowach
z partnerem, szefem, przyjacielem a nawet wrogiem
. Kielce: Wydawnictwo Charaktery.

Strelau, J. (2007). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3: Jednostka w społeczeństwie
i elementy psychologii stosowanej
. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Może Ci się również spodobać

Zostaw komentarz

Ta strona używa ciasteczek by dostosować ją do Twoich potrzeb. Rozumiem Dowiedz się więcej